Otěhotnění

Není to vrána ani čáp ?. Že základním předpokladem otěhotnění je (ideálně pravidelný) nechráněný pohlavní styk, to jistě není třeba vysvětlovat. Jak ho ale správně načasovat, aby se co nejdříve zadařilo, to už mnohdy tak jednoduché není.

Jak často mít styk, když chci otěhotnět?

Často diskutovanou otázkou bývá, jak často je vhodné mít pohlavní styk v období ovulace, když se snažíte otěhotnět. Někdy převládá laický názor, že je dobré „si to pojistit“ a mít styk co nejčastěji. Odborníci však radí, že příliš častý pohlavní styk neprospívá kvalitě spermií a nabádají dodržet interval každý druhý den. Víme dobře, že když je touha po miminku veliká a třeba delší dobu nerealizovaná, jsou rady typu „nemyslete na to“ sice dobře míněné, ale málo platné. I tak je ale lepší neplánovat sex „s menstruačním kalendářem v ruce“, to partnerské pohodě obvykle neprospívá. Snažte se si sex s partnerem užívat a od velkého plánování si občas také odpočinout.

Co ještě dělat, když plánujete otěhotnět?

Je třeba si uvědomit, že všechno má svůj čas. První měsíc snažení otěhotní maximálně 15-20 % žen. Po dvou měsících je to zhruba 20-30 % žen, po třech měsících snažení je pravděpodobnost otěhotnění stále maximálně 50 %. Pokud se však pokoušíte otěhotnět již rok a štěstí se na vás stále ještě neusmálo nebo pokud máte jakékoliv jiné pochybnosti, nečekejte a navštivte svého gynekologa a se svými obavami a dotazy se mu svěřte. Lékař nejlépe zhodnotí, zda se může jednat o závažnější problém, doplní potřebná vyšetření a doporučí další postup.

Kromě zjištění termínu ovulace je také důležité věnovat pozornost zdravému životnímu stylu, pestré a vyvážené stravě a pravidelnému fyzickému pohybu. Zdravá váha a normální BMI (tzv. body mass index) jsou pro otěhotnění také velmi důležité. V období plánování těhotenství lékaři doporučují doplňovat příjem kyseliny listové v minimálním doporučeném množství 400 µg denně. Je vhodné také doplňovat další látky, které hrají v procesu reprodukce důležitou roli, a v organismu jich nemusí být dostatek. Doplňky stravy Inofolic a Inofolic Combi obsahují kyselinu listovou v množství doporučeném Světovou zdravotnickou organizací a dále inositol ve formě myo- resp. také D-chiro-inositolu důležitého v období jeho zvýšené potřeby.

Potíž však může nastat nejen u ženy. Statistiky uvádějí, že u 50 % párů, kterým se nedaří počít, je příčina na straně muže. Důležité je nejen množství spermií v semenné tekutině a jejich morfologie, ale také jejich pohyblivost, a to zejména ta tzv. progresivní, tedy směrem vpřed – ta je klíčová pro pohyb spermie směrem k vajíčku. Doplněk stravy Folandrol obsahuje myo-inositol, kyselinu listovou, carnitin, L-argining a vitamin E a podporuje díky nim kvalitu spermií a správnou spermatogenezi. Pokud se tedy pár snaží o početí, neměla by svůj životní styl upravit a potřebné doplňky stravy užívat pouze žena, ale také její partner – početí je koneckonců „párová záležitost“.

Obezita a těhotenství

Je prokázáno, že obezita u žen může být pro otěhotnění značnou komplikací. Na vině jsou poměrně složité procesy a vzájemné působení hormonů v těle ženy. Zjednodušeně lze říci, že nadměrné množství tuku v těle obézních žen je příčinou zvýšené produkce estrogenů a rozkolísání hormonální hladiny s následkem poruchy ovulačního cyklu. U ženy, která má BMI (body mass index nad 30), je také také mnohem vyšší, až 70% pravděpodobnost, že trpí onemocněním zvaným syndrom polycystických vaječníků. Odborníci proto radí ženám s obezitou nebo větší nadváhou při touze otěhotnět nejprve zamířit k výživovému poradci, upravit jídelníček a zařadit do denního programu pravidelný pohyb. Každé shozené kilo tak nejen upravuje metabolické parametry a tím zmenšuje riziko vážných zdravotních komplikací ve vyšším věku, ale především zvyšuje šanci na vytoužené miminko. U žen s nadváhou či obezitou je také výrazně zvýšené riziko rozvoje těhotenské cukrovky. Statistiky ukazují i významně vyšší výskyt vývojových vad i komplikací při porodu. Věnujte tedy pozornost svým metabolickým parametrům (hladině cukru a triglyceridů v krvi, hladině cholesterolu, hormonální nerovnováze a dalším abnormalitám), pokud Vás na ně lékař upozorní. Děláte to totiž nejen pro sebe, ale i pro své dítě.

Ovulační kalendář – Nechte si vypočítat své plodné dny